یکی از نکات مهم برای موفقیت کسب و کار مدیریت درست بخشهای مختلف است. ممکن است شما یک کارآفرین باشید و بخواهید به بهترین شکل ممکن کسب و کار خود را مدیریت کنید. همچنین ممکن است فردی باشید که به شغلهای مدیریتی علاقه داشته و توانایی یک مدیر خوب بودن را در خود میبینید.
در هر دو صورت شما نیاز به گذراندن دورههای تخصصی در زمینه مدیریت کسب و کار دارید. در طی این دورهها توسط اساتید متخصص و مجرب به شما آموزشهای لازم جهت مدیریت یک کسب و کار برای رسیدن به بیشترین موفقیت داده میشود.
معرفی مدیریت کسب و کار (MBA)
MBA مخفف اصطلاح Master of Business Administration بوده که معادل فارسی آن “دوره پیشرفته مدیریت کسب و کار” است. نگاه دوره های MBA به مسائل حوزه مدیریت بیش از آنکه پژوهشی و تحقیقاتی باشد، کاربردی و عملی است. یعنی هدف اصلی این دوره های آموزشی تبدیل دانش صرف مدیریتی به مهارت کاربردی و اجرایی است.
همه افراد توانایی رهبری یا مدیریت در یک محیط کار را نداشته و بسیاری از مردم نیز علاقهای به داشتن مسئولیت نظارت بر کارمندان و فرآیندها را ندارند. در این بین اما افرادی احساس میکنند که توانایی فردی و علاقه لازم برای کسب نقشهای مدیریتی را دارا هستند. این افراد میخواهند تأثیری معنادار بر سازمان و کسب و کاری خاص بگذارند.
مدیریت کسب و کار فرآیند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیتهای یک کسب و کار یا سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد آن است. این تخصص نظارت بر تمام جنبههای یک تجارت، از امور مالی و عملیاتی تا بازاریابی و منابع انسانی را شامل میشود. مدیران کسب و کار باید در رهبری، ارتباطات و حل مشکلات مهارت داشته باشند و باید بتوانند تصمیمات استراتژیکی که باعث موفقیت سازمان شود، اتخاذ کنند.
این حوزه رشد چشمگیری در سالهای اخیر داشته و باتوجهبه گسترش کسب و کارها انتظار میرود که شاهد رشد بیشتری نیز باشیم. طبق تحقیقات طی دوسال گذشته فرصتهای شغلی در این حوزه رشد 8 درصدی داشتهاند.
چگونگی یادگیری مدیریت کسب و کار
برای کسب در این حوزه راههای مختلفی وجود دارند. شما میتوانید بهصورت خودآموز اقدام به یادگیری این تخصص کنید. همچنین مطالعه کتابهایی مدیریتی مانند از خوب به عالی اثر جیمز سی. کالینز، 7 عادت مردمان موثر اثر استفان کاوی و مدیر افسانهای اثر مایکل گربر برای یادگیری چگونگی مدیریت یک کسب و کار بسیار موثر محسوب میشوند.
همچنین میتوانید در کنار مطالعه کتابهای مربوطه در دورههای مدیریت کسب و کار که در موسسات معتبر برگزار میشوند شرکت کنید. امروزه در بیشتر موسسات انواع دورهها بهصورت مجازی و حضوری برگزار میشوند. این امر به شما برای مدیریت وقت کمک کرده و میتوانید باتوجهبه برنامه و نیاز خود به هر صورت که بخواهید در دورههای مدیریت کسب و کار شرکت کنید.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که قبل از ثبتنام در دوره مشخصات کامل دوره مورد نظر و سرفصلهای آن را بررسی کنید. همچنین درباره مدرس دوره تحقیق کرده زیرا مدیریت کسب و کار تخصصی حساس است و باید توسط فردی با تجربه و متخصص آموزش داده شود. برای تحقیق درباره مدرس میتوانید سوابق تحقیقاتی و مدارک تحصیلی و دانشگاههای محل تحصیل او را بررسی کنید.
مزایای کلیدی دوره مدیریت کسب و کار
در طی یادگیری مدیریت کسب و کار شما به مهارتهای مختلف فکری و مدیریتی دست مییابید. این مهارتها تاثیر زیادی بر کارفرمایان شما در آینده میگذارند. در ادامه به چند مورد از مهمترین این مهارتها اشاره میکنیم:
- برقراری ارتباط موثر در یک محیط تجاری
- تجزیه و تحلیل سناریوها و نتیجهگیری مناسب
- نشان دادن مهارتهای مدیریتی موثر تیم
- اجرای چهار وظیفه مدیریتی از جمله: برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل
- استفاده از مهارتهای تفکر انتقادی برای حل مشکلات و تصمیمگیری بر اساس اصول پذیرفته شده در کسب و کار
یادگیری این تواناییها برای موفقیت شغلی شما در زمینه مدیریت کسب و کار ضروری است. این مهارتها میتوانند تاثیرات مثبت زیادی روی کارفرما و سازمانها داشته باشند.
مخاطبان دوره مدیریت کسب و کار
یادگیری چگونگی مدیریت یک کسب و کار میتواند برای طیف وسیعی از افراد ضروری باشد. هر شخص که صاحب یک کسب و کار باشد، باید بداند چگونه بیزینس خود را مدیریت کند. در ادامه به برخی از مهمترین مخاطبان این تخصص اشاره میکنیم.
- مدیران و روسای سازمانها
- صاحبان مشاغل و کسب و کار
- مدیران فروشگاههای زنجیرهای
- صاحبان کسب و کارهای کوچک
- کارشناسان واحدهای سازمانی
- استارت آپها و کسب و کارهای نوپا
- برنامه ریزان سازمانی
- دانشجویان حوزه مدیریت
- علاقهمندان به یادگیری در حوزههای مدیریتی و کسب و کار
این افراد مهمترین مخاطبان دورههای کسب و کار هستند که یادگیری مهارتهای این حوزه برای کسب موفقیت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
4 ویژگی مهم شخصیتی برای مدیریت کسب و کار
مدیران کسب و کار نه تنها باید مهارتهای اساسی مانند ارتباط، تفکر انتقادی و استراتژی را داشته باشند، بلکه باید ویژگیهای خاصی داشته باشند که آنها را از دیگران متمایز میکند.
- همدلی: همانطور که هارپر لی میگوید: شما هرگز یک شخص را درک نمیکنید، مگر اینکه چیزها را از دیدگاه آنها در نظر بگیرید. مدیریت کسب و کار صرفاً ایجاد انگیزه در یک تیم نیست. بدون همدلی، مدیران کسب و کار ممکن است درک واقعی از کارکنان خود نداشته باشند و اجرای یک رویکرد مدیریتی موفق غیرممکن شود.
- مسئولیتپذیری: یکی از مهمترین وظایف یک مدیر کسب و کار این است که کارکنان را در قبال اشتباهاتشان پاسخگو کند و به آنها کمک کند تا پیشرفت کنند. این امر نهتنها عملکرد کل سازمان را تضمین میکند، بلکه نشان میدهد که شما به اندازه کافی به رشد کارکنان خود اهمیت میدهید و در قبال آنها احساس مسئولیت میکنید.
- مذاکره و حل تعارض: به گفته جورج کوهریزر، استاد مدرسه کسب و کار IMD، تعارضها رگ حیات سازمانهای با عملکرد بالا هستند. وظیفه یک مدیر این است که تعارضات را حل کند و همکاری، تبادل و شبکه سازی را ایجاد کند.
- حضور اجرایی: این مورد اغلب به عنوان یک ویژگی ذاتی و عرفانی در نظر گرفته میشود. برای مدیران کسبوکار، این امر ضروری است، زیرا اقتدار فرد را تقویت میکند و در نتیجه موجب احترام میشود. ویژگیهایی مانند فصاحت، خونسردی و ادراک دقیق برای حضور اجرایی نقشی محوری دارند.
مدیریت کسب و کار طیف وسیعی از فرصتها را برای رشد شخصی و حرفهای ارائه میدهد. با آموزش و تجربه افراد میتوانند مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت در این زمینه را توسعه دهند. مدیریت کسبوکار برای رهبری و اتخاذ تصمیمهای استراتژیک کاربرد دارد که کسب دانش و مهارت در این زمینه، امری همیشگی است.
انتشار از طریق پابجت